Tidlig i august i 2019 opplevde Jon Arne Ullerud enhver huseiers mareritt. Da tok det fyr i den ene blomsterpotta utenfor inngangspartiet hans, og ikke lang tid senere stod store deler av huset i flammer. Ullerud var ikke hjemme da brannen startet, men da han kom frem hadde også taket tatt fyr, og brannvesenet hadde pumpet inn mellom 60 000 og 70 000 liter vann. Det var lite som var mulig å redde etter dette, og hele huset måtte rives og bygges opp igjen fra bunnen. 

 

– Jeg var på en grillfest da det skjedde, så fikk jeg bare telefon fra naboen min om at det brant ved inngangspartiet mitt. Bikkja mi var inne, men naboen klarte heldigvis å få ut den. Og jeg trodde kanskje det var mulig å redde noe derfra, men det var det ikke.Da hadde jeg ingenting, jeg følte meg helt hjelpeløs. Jeg har aldri vært borte i noe lignende før, sier Ullerud

 

Men til tross for at han måtte flytte hjemmefra, og mistet det meste av det han eide, er Ullerud i dag fornøyd med hvordan ting løste seg etter brannen. Huset er i dag tilnærmet ferdig bygd opp igjen,og skal stå ferdigstilt om bare en måneds tid. Samtidig har han ingenting å utsette på hjelpen han fikk i etterkant når huset skulle bygges opp igjen. Han føler seg nemlig ekstremt godt ivaretatt av lokalbanken sin, nemlig oss i Høland og Setskog Sparebank.

 

De kom hit allerede søndags morgen, selv om jeg sa de ikke trengte, og det er veldig ålreit. Jeg syns jeg har blitt både sett og hørt gjennom denne prosessen. Ting har gått veldig greit for seg, sier Ullerud.

Skade på huset

 

Øystein Heggedal, kunderådgiver på forsikring i Høland og Setskog Sparebank, var en av dem som møtte opp morgenen etter brannen.

 

– Vi er en liten lokalbank, som er ved din side, og det er noe vi skal fortsette å være. Det å ha en relasjon til kundene sine, det er viktig. I et forsikringsoppgjør, spesielt et som dette, hvor man er så fortvilet, så ønsker vi å bistå dersom det er noe vi kan gjøre for å hjelpe, sier Heggedal.

 

Allerede rett etter brannen hadde Ullerud mottatt et forskudd på forsikringspengene sine, for å sørge for at han kunne dra og kjøpe seg noen nye klær og andre nødvendigheter som hadde gått tapt i brannen. 

 

Ullerud ble kunde i Høland og Setskog Sparebank for rundt fem år siden. Han flyttet også forsikringene sine på gårdsbruket over til banken like etterpå, og har ikke angret på det en eneste gangUllerud valgte også Pluss-forsikring, noe han mener har vært verdt hver eneste ekstra krone. 

 

– Den koster litt ekstra i året, og jeg måtte ikke ha den, men jeg har heller ikke angret. Fordi den dekker alt dersom noe er mer enn 75 prosent skadet, fikk jeg også muligheten til å få ny grunnmur, selv om den ikke var ødelagt etter brannen. Da kunne jeg flytte huset noe lenger bak, og få alt som jeg ville ha det. 

 

Også Heggedal er klar på at forsikring er noe det er viktig å ha i orden.

 

– Man skal ikke kimse av forsikring. Hvis det er noe som skjer, så må alt være på stell. Det er en ekstra kostnad hver måned, men det mange glemmer er hvor viktig forsikring er å ha i orden når uhell faktisk skjer. Sånn som i dette tilfellet, her var det ikke bare veggene som brant, det var så mye mer, sier han.

 

Det er skadeavdelingen i Eika forsikring som har ansvaret for det operative og praktiske i slike saker. I dette tilfellet var det Skadekonsulent Kjetil Røhne Hagen som var ansvarlig for håndteringen.

– Vårt fremste mål i hver eneste sak er at kunden skal oppleve en grundig og effektiv skadebehandling med raskt oppgjør, og vi er veldig glad for at vi i nært samarbeid med rådgiver i Høland og Setskog Sparebank har levert et skadeoppgjør som kunden er så godt fornøyd med.

– Det er bare fordeler med å velge lokalt. Her har alt gått på skinner, jeg har fått bygge opp huset igjen sånn jeg har ønsket, kun snakket med trivelige folk som har vært veldig forståelsesfulle, og de har hjulpet til der det har vært behov for det. Det syns jeg er veldig ålreit, avslutter Ullerud.